La Vie Est Belle

La Vie Est Belle
Emmas kryp in

lördag 20 december 2014

Vad Julen Egentligen Handlar Om!

I förrgår (fredag)  var hela familjen med och högg gran i Ausås på en granodling det var både uppåt och neråt.
Jag är inte så traditionell av mig, men när det kommer till julen så är jag väldigt traditionell och det är nog för att jag älskar julen så mycket.  I fredags missade jag totalt julens budskap att vara snäll och bry sig om andra människor. Jag var rent ut sagt en otacksam jävel. Jag och min bror började bråka om vilken gran vi skulle ha. Jag vet det låter jätte löjligt kanske, men jag ville ha granen som jag tyckte om och min bror ville ha granen som han tyckte om.
Jag sa mycket hemska saker som jag tror min lillebror tog åt sig väldigt mycket av. Tillslut bestämde mor och far att vi skulle rösta på vilken gran vi skulle ha. Man la en gul lapp för min brors gran och en rosa för min gran.  Det blev min brors gran. Jag var jätte besviken och arg för att jag inte fick som jag ville.
Min bror sa att vi kunde säkert ta den nästa år (det är inte så många som hugger gran så chansen att granen skulle vara kvar var stor). Jag var så arg och sa "nej det kommer den inte för jag är så jävla arg på DIG! ". Jag gick till mor och sa att jag ville ha bilnyckeln.
Där satt jag nu i bilen och TÄNKTE. Jag kände mig hemsk som inte hade lyssnat på min bror och bara tänkt på mig själv.
Min mor kom och sa att det blev min gran och att min bror hade ångrat sig i sista minuten. Jag kände mig fortfarande hemsk för att min bror ångrat sig för att jag inte fick som JAG ville.
Min far la granen utanför bilen så vi kunde ta en fika inne i stugan. Min lillebror drack lite saft och gick ut för att vakta granen.
Jag kände mig fortfarande hemsk för att min bror hade ångrat sig på grund av min besvikelse.
Jag gick till bilen där min bror satt och vaktade granen och jag sa förlåt. Förlåt för att jag blev så arg på honom och att jag hoppades att han inte valde granen på grund av mig. Han sa att han inte valde granen p.g.a mig. Vi kramades och jag kände hur tårarna började komma och kramen slutade med att jag stod och grät framför min bror. Jag berättade att jag kände mig som världens dåligaste storasyster. Han sa att jag inte alls var en dålig storasyster och klappade mig. Jag berättade även om en dröm jag hade för många år sedan, att min bror var döende och min mor och far bar honom på en bår till sjukhuset för att rädda honom. Plötsligt tog mor och far ner honom och mor sa att vi inte skulle hinna rädda honom, så hon tog fram hans hjärta.
Sekunden innan hon klämde hans hjärta till döds vaknade jag förtvivlad.
Jag älskar min lillebror och idag när vi var på Väla köpcentrum (och köpte julklappar) bara vi två, var det första gången på nio år som vi verkligen pratade med varandra och skrattade på riktigt tillsammans.

Kom ihåg att julen är inte bara till för att få julklappar och äta gott utan att tänka på andra och vara snäll mot ALLA människor.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar