La Vie Est Belle

La Vie Est Belle
Emmas kryp in

fredag 15 juli 2016

Stockholm Vecka 1

Dagen innan midsommarafton åkte vi upp till stugan på Djurö. Det blev en vacker solnedgång på kvällen när vi äntligen kom fram.

Som många midsommaraftnar var det grått väder, och man visste aldrig när det kunde bli regn. Det blev dans kring midsommarstång hos några släktingar, det lektes förfullt då det var fars sysslingar som hade bjudit massor av vänner.
               
                    

Vi slapp ifrån regn och åt god middag hos fars faster, med fars kusiner med barn. Solen kom fram till kvällen och det var den bästa midsommaren jag haft på länge!


                           



På kvällen innan vi skulle sova plockade vi sju sorters blommor, för att drömma om den vi ska gifta oss med. Dessvärre blev det inte någon dröm om någon.


Dagar gick och vi slappade som man ska göra på semestern. Det är väldigt skönt att bara få vara ute i skärgården i vår lilla stuga. Jag älskar vår stuga. När jag en kväll stod och tittade på stugan i kvällssolen drogs jag tillbaka till 60-talet när den byggdes och drömde mig bort och såg farmor framför mig. Det var fint.



Det blev mycket bad och sol. Vi fick höra att sen vi åkte från Skåne hade det regnat varje dag. Jag märkte att jag gick på ett blått tema, som påminde lite om Medelhavet.




En dag tog jag, far och lillebror vår båt och åkte till en obebodd ö. En hemlig ö. Det var mysigt att åka vår lilla utter som den heter. 


När vi kom till ön såg vi att det låg en bit från en båt och en brygga. Ön samlade upp allt som låg i vattnet. En riktig skattkammarö.

Vi började upptäcka ön och se vad den dolde, men dessvärre fick jag vända om för jag hade inte de bästa upptäckar skorna. Jag fick istället vara båtvakt. Det var rofyllt med att lyssna på vågorna. När far och bror kom tillbaka klättrade vi upp på några klippor barfota. Vi såg ut över Kanholmsfjärden och alla segelbåtar. Fantastisk utsikt från denna hemlighetsfulla ön. Det var säkert det den dolde. 



Vi satte oss i båten för att åka hem. Jag skulle putta ut båten, men glömde nästan att hoppa upp ur vattnet och i båten. Därför blev det rätt djupt och jag fick klättra upp och brodern min fick dra ner mig. Det var ett litet äventyr. 

 

Vi åkte in till Stockholm och gick i gamla stan och Drottninggatan fram. Kände storstadens bris och lukten från alla restauranger. Älskade Stockholm såg likadant som det gjorde när jag lämnade det sist. Vi gick in i butiker vi alltid brukar gå in i, men även några nya besökte vi.




Slutet på första veckan tog jag vår andra båt, den lilla sippan. Rodde lite runt för att se hur många som hade kommit ut till sina sommarslott. 



Mysigt avslut på veckan, att känna i en liten roddbåt att la vie est belle! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar