La Vie Est Belle

La Vie Est Belle
Emmas kryp in

onsdag 27 juli 2016

En Födelsedag För Bror Min

Den 13 juli fyllde min lillebror 16 år. Det var ett tag sedan jag var i den åldern, men jag fick ihop ett fint kort med uppmuntran för gymnasietiden. Det löd så här:
Ha den äran lillebror på din 16-årsdag. Jag tror att din år som 16 åring kommer Carl spännande. Inte minst sagt att du börjar gymnasiet, vilket jag tror kommer forma dig till något stort. Jag tror du kommer utvecklas mycket under din tid på Nicolaiskolan, som jag gjorde. Och kom ihåg att gå din egen väg.

Vi sjöng för honom och efter lunchen, som vi tillbringade på en tairestaurang, åkte vi till Beredskapsmuseet i Djuramossa. Det var mycket trevligt och intressant att veta vad som hände i Skåne under andra världskriget. Den mest intressanta delen var om kvinnorna.



Vi fick en guidad tur och såg kanonen Maja, och fick berättat för oss hur jobbigt det var under dessa tider. Även lite som hände i landsbygden och lite roliga historier berättade guiden. Därefter gick vi ner under jorden och tittade på hur det var som soldat. Eftersom far och bror gick för att se på alla vapen gick vi flickor och letade efter en trevlig fästman åt mig. Det var rätt roligt att se alla dockor, som inte hade det uttrycket i ansiktet som man är van vid att se i förgångna kristider.



Den trevligaste dockan som kunde blivit min fästman var en sjöman. Mor trodde det berodde på hans kostym som var lik Håkan Hellströms. Efter den lilla titten gick vi vidare mot fordon som användes. Det var inte det mest intressanta jag sett, men även här hade vi roligt åt de gamla skyltdockorna. Jag och brodern undrade vad dessa gjorde egentligen. 
  

Vi avslutade med varsin glass. 

På onsdagen veckan efter blev det kalas med mormor, morfar och farmor. Det blev tårta och fina blommor. 


Födelsedagsgrisen tog fram sin lazy bag och visade hur man kunde använda den. Farmor på 74 år ville testa den och fann den väldigt bekväm. Sedan visade bror att man kunde sitta i den som i en soffa, då tyckte farmor att det var som en fästmansoffa och höll om bror min. Syster yster hade tagit på sig baddräkt och sprang fram och tillbaka i vattenspridaren. 


På kvällen kom alla på min premiärdag för "En fru för mycket" på Sundspärlans utescen. Ja sedan fick vi skiljas åt, då mormor, morfar och farmor skulle åka hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar