La Vie Est Belle

La Vie Est Belle
Emmas kryp in

tisdag 2 september 2014

Skolan startar & Valet 2014

Nu har skolorna varit igång i tre veckor och jag tycker synd om de som inte tycker om skolan eller inte tar utbildning på allvar. Jag älskar att gå i skolan och är stolt över det. Visst kan skolan bli bättre, men jag är än så länge hyfsat nöjd.
Det kan bero på att på gymnasiet har man möjligheten att välja vad man är intresserad av och kan välja linje med just det man är intresserad av. För mig är det teater.  Jag är jätte glad att jag får göra det jag älskar i skolan till och med.

Jag har även tänkt på valet. Dock får jag inte rösta än, men vill veta vad jag står i politiken som ung svensk medborgare. Tyvärr så fort man tror att man står för ett partis åsikter, blir man nerhuggen av kompisars kommentarer om att det partiet vill egentligen det här och de ljuger och skriver bara det positiva i vad dem står för.  Jag är verkligen förvirrad,  jag vet att jag får hålla med vilket parti jag vill. Men det är jätte svårt att inte lyssna på kommentarerna. Ibland vill jag inte ens bo i Sverige eller i världen för det är så jobbigt med alla politiska problem och att man ska bli sågad så fort man tycker någonting!
Jag tänkte välja F! men då fick jag kommentarerna att de hatar män,  och vill att kvinnorna ska ha högre status än män. När jag har läst deras hemsida är de ju mer för jämställdhet och att kvinnorna ska få mer plats i samhället. Alltså att få bort bilderna och normerna av hur en kvinna ska vara. (det är så jag har tolkat det!)
Om jag inte får lita på vad F! skriver på sin hemsida, vilket partis hemsida får jag då lita på eftersom alla partier skriver det positiva om deras parti.
Jag vill fan kunna tycka vad jag vill utan massa kommentarer!

Vi hade kräftskiva en helgen efter första skolveckan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar