La Vie Est Belle

La Vie Est Belle
Emmas kryp in

måndag 4 augusti 2014

BELGIEN! Inläggs tanke på rymmen!

Jag hade en tanke att jag skulle lägga upp ett inlägg varje dag med vad vi har gjort i Belgien. Tyvärr har jag gjort så mycket och så mycket roligt att jag har varit jätte trött på kvällen. Förlåt.  Men nu kommer det en uppdatering på vad vi i familjen har hittat på.
En dag åkte vi till kusten av Belgien och kom förbi en lite by som hette Damme, den byn var väldigt söt och hade en jättefin, jätte gammal kyrka. När vi hade parkerat bilen och gick in mot centrumet av Damme så jag en fin liten vit bil från 60-talet.
Sedan åkte vi vidare mot kusten och kom till Knokkeheist, och såg att det inte var en gullig liten stad med små hus vid havet.  Nej det var stora miljonvillor som spirade upp mot himlen! De var fina tyckte jag, för det var både gamla hus och de ny hade de byggt så att det smällte in tillsammans. Vi kom till stranden som också kändes ganska dyr jag kände inte för att bada utan solade istället.
Vi åkte vidare till en kuststad som också hade stora pampiga hus, de hade en liten loppis i parken och jag köpte en gul strandväska. Jag såg att de skulle ha en swing 'n' jazz kväll med dans och musik och jag typ dog när jag såg affischen att detta skulle vara nästa dag.  Vi kunde tyvärr inte åka dit.

Vi hyrde cyklar och cyklade i två dagar för att se slott, men de flesta slott var privata så vi kunde inte se dem. Vi såg andra hus och några andra slott.  Första dagen kom vi till ett område där man köpte en tomt och byggde ett hus man ville ha, så alla hus såg olika ut.  Det var jätte rolig idé!
Andra dagen cyklade vi till ett slott som liknade det som Hergé ritade till Tintin. Det fanns en igen vuxen park, ett typiskt utflyktsmål för en specifik skola jag och min lillebror gick i innan vi flyttade till Skåne. Man gick till någon plats som kunde vara en gräsmatta eller i bästa fall något mer sevärt där fick man hitta på egna sätt att leka.  Det var en bra grund idé, men inte jätte kul för barn i sju års åldern. Åter till vad vi gjorde. Vi åt lunch här i denna park, det fanns några privata tomter och en av dem hade ett kors och en gravsten vilket mig att tänka vad dom fanns i deras trädgård.
Sedan cyklade en bondgård där man fick klappa djuren och jag klappade för första gången en söt liten kalv, jag var så glad! Efter detta lämnade vi tillbaka cyklarna och gick hem. Jag gosade med katten.

Igår gick vi in till Brügge igen bara jag, mor och min lillasyster för att gå på marknad med antika saker och lite secondhand och jag dog inombords när jag inte kunde köpa allt jag ville ha.  Men jag hittade en underklänning och en rolig hårklämma av karameller. Sedan träffade vi far och lillebror och åt lunch. Jag åt frites med cocktailsås.  Sedan gick vi på konstmuseum som hade målningar från 1500-talet till 1900-talet. Det var spännande!

Idag har vi hängt på stranden och jag solade och läste en bra bok vid namn Lockwood & Co och är en rasande berättelse om spöken och spökjägare. Jag brände mig dock på baksidan av min kropp.  Sedan fixade jag och mor våra naglar. En tipp topp vecka i Belgien! Fler dagar ska vi ha tills vi åker hem och stannar i Hamburg på vägen hem!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar